ZA |
Administrator |
|
|
Dołączył: 03 Lut 2009 |
Posty: 569 |
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Skąd: ŁÓDŹ(Olechów, Ruda Pabianicka) Płeć: Mężczyzna |
|
|
|
|
|
|
>>"SPRAWOZDANIE Z PRZEBIEGU DZIAŁAŃ WOJENNYCH III/6 PUŁKU LOTNICZEGO
Sprawozdawca - mjr pil. Stanisław Morawski
Dowódca III/6 Dywizjonu Lotniczego.
(Są to fragmenty sprawozdania opisującego wydarzenia na ziemi łódzkiej)
1- Lata 30-te ub. wieku, III Dywizjon Myśliwski 6 Pułku Lotniczego. Jeden z mechaników lot. i por. pil. Bernard Groszewski(prawd.) przed samolotem P-11c.
(Ze zbiorów pil. mech. lotnictwa Franciszka Przybylskiego)
Dnia 27 VIII przybył rzut kołowy Dyonu na nowe miejsce postoju - lotnisko [polowe] Widzew pod Łodzią.
Przelot wykonałem z międzylądowaniem w Dęblinie, w celu uzupełnienia mat. Pędnych, a na lot. Widzew wylądowałem z Dyonem wieczorem 31. VIII.
W czasie lądowania rozbity został przez ppor. Rębalskiego 1 samolot P-11c.
2- Pola wzlotów na polowym lotnisku Widzew - Ksawerów (pole wzlotów na kierunku łódzkim przybliżone).
(Źródło: [link widoczny dla zalogowanych] Opracował Wojciech Chmielewski - arch.KSRP)
Dzień 1 IX 39
Stan samolotów: 21 bojowych, 1 RWD
Stan pilotów: 33 bojowych, 1 łącznikowy. Zadanie otrzymane od d-cy lot. [Armii Łódź] dn. 31. VIII. Wieczorem: organizacja lotniska.
Wykonanie i przebieg:
Od świtu dn. 1 IX - jeden klucz w alarmie, reszta w spoczynku bierze udział w organizacji lotniska.
O godz. 5 samolot nieprzyjaciela Heinkel 111 rozpoznaje rejon Pabianice - Łódź. Mglisto, pułap b. nisko. Start klucza alarmowego i walka nad lotniskiem bez wyniku. Pogoda się wybitnie poprawia, od tej chwili 2 klucze w alarmie, reszta w pogotowiu. Po starcie alarm. Stopniowe przesunięcie samolotów na inne pole wzlotów w tym samym majątku.
W ciągu całego dnia npl. [nieprzyjaciel] intensywnie rozpoznaje rejon Łodzi, zwalczany bezskutecznie przez Dyon. Starty na podstawie własnej obserwacji. Walki w rejonie Pabianice - Łódź bez rezultatu.
Rozpoznane typy samolotów: Henkel-111, JU 86, Messerschmitt 110.
Trudności w zwalczaniu: duża szybkość, duża wysokość, dobre maskowanie w powietrzu, brak radiostacji pokładowych na 50 procentach samolotów.
Trudności organizacyjne: późne przybycie rzutu powietrznego na lotnisko, rozpoczęcie działań bojowych na drugi dzień o świcie. Duża strata czasu na dojazd i odprawę u d-cy lot.
Po południu rozpoznanie lotnisk na zasadzki i ich organizacja.
Dnia 1. IX strat własnych i npla nie było.
Zadanie na dzień 2 IX: Działać zasadzkami na froncie i z lotniska podstawowego [Ksawerów - Widzew] - być gotowym do wymiatania na froncie - zwalczać zasadzkami rozpoznawanie nieprzyjaciela i ewentualne wyprawy bombowe w oparciu o sieć dozorowania.
3- Samoloty myśliwskie P-11c były maskowane słomą.
(Źródło: "Lotnicza gazeta łódzkiego regionu NA PROSTEJ", Nr 4(52), Łódź IX-X 2009., K. J. Zakrzewski)
Dzień 2 IX 39
Stan samolotów: 21 bojów, 1 RWD.
Stan pilotów: 33 bojów, 1 łącznikowy.
Wykonanie zadania i przebieg dnia:
Od świtu czynne trzy zasadzki czterosamolotowe. W godz. Przedpołudniowych, 2-krotne wymiatanie w sile 2 kluczy wysłane na front z rozkazu d-cy lot. armii trafia w próżnię. Strata jednego samolotu zestrzelonego przez własną artylerię /por. Wiśniewski/.
O godz. 9:00 walka własnych 7. samolotów z wyprawą bombową w rejonie Łodzi.
Ginie ppor. pil. Ruszel w niewyjaśnionych okolicznościach.
4- Zestrzelony samolot poległego lotnika - ppor. pil. Piotra Ruszela, Łódź IX 1939r.
lub wg publikacji Łukasza Łydżby, "Lwowski III/6 Dywizjon Myśliwski", Wyd. VESPER - X 2011r., s. 54 - jest to wrak zestrzelonego PZL P.11c (nr "5") poległego pilota Edwarda Kramarskiego.
(Źródło: archiwum forum Odkrywca)
Na miejscu upadku stwierdzono, że płatowiec leżał około 800 m od silnika. Istnieje prawdopodobieństwo zestrzelenia przez własną artylerię p.lot.
W walce zestrzelony zostaje 1 JU86 przez por. Koca Tadeusza, - w skład klucza wchodzili: ppor. Malarowski i ppor. Rębalski. Walka z myśliwcami npla.
Godz. 16:00 – zwalczanie wypraw bombowych przez 4, później 7, a końcowej fazie 8 samolotów własnych.
Wyniki walki: zestrzelony 1 samolot własny, którego pilot ratuje się na spadochronie /ppor. Dzwonek/
Strata npla: 2 samoloty ME 110 zestrzelone przez kpr. Malinowskiego i ppor. Główczyńskiego z ppor. Kocem.
Przebieg walki:
Klucz 2 samolotów startuje z lotniska podstawowego i rozpoczyna walkę. Po pewnej chwili dołącza klucz 3. samolotów wracających z frontu. W ostatniej fazie nadlatuje z frontu ppor. Dzwonek Jan dwukrotnie ranny w czasie walk na froncie i nie zważając na osłabienie spowodowane utratą krwi dołącza do walki, związując się z ME 110 w skutku czego zostaje zapalony przez jego strzelca. Po daremnych próbach ugaszenia pożaru skacze. Do skoczka strzela ME 110. Kpr. Malinowski Jan widząc to związuje ME ogniem, walczy z nim i zestrzeliwuje go. Ppor. Dzwonek ląduje poparzony.
Działanie zasadzek: zestrzelone 2 Heinkle 111. Ginie ppor. Kramarski Edward, ranny ppor. Dzwonek Jan.
Straty własne:
2 oficerów zabitych, 1 oficer ciężko ranny,
4 samoloty zestrzelone, 1 samolot rozbity w zasadzce,
Dwa samoloty niezdolne do walki z powodu postrzeleń.
Straty npla:
2 samoloty Heinkel111,
2 samoloty ME 110,
1 samolot JU 86.
Zadanie na dzień 3 IX: w dalszym ciągu działać zasadzkami zwalczając samoloty rozpoznawcze i nurkowców, osłona rejonu wyładowczego Koluszki - Piotrków, gotowość do wymiatania na froncie. Osłona rej. wyładowczego poparta o sieć dozorowania.
Dzień 3 IX 39
Stan samolotów: 14 bojowych, 1 łącznikowy. Stan pilotów: 30 bojowych, 1 łącznikowy.
Przebieg dnia: Od świtu czynne dwie zasadzki, - reszta na lotnisku podstaw., w alarmie.
W godzinach rannych wysłane wymiatanie na rozkaz d-cy lot. trafia w próżnię.
Z zasadzki przyfrontowej zestrzeliwuje plut. Prędkiewicz n-pla - Henkla 45, a kpr. Urbańczyk Henschela 126.
Z lotniska podstawowego zestrzeliwuje ppor. Główczyński - JU 86.
W godzinach wieczornych bombarduje npl. tor kolejowy w pobliżu lotniska. Najbliższa bomba spada 150 m od skraju lotniska.
Straty własne: 1 samolot rozbity w zasadzce, 1 samolot zestrzelony w niewyjaśnionych okolicznościach /zbiornik przestrzelony/, 1 samolot rozbity z powodu wypadnięcia pilota w czasie walki, 1 samolot przymusowo ląduje z powodu pęknięcia zbiornika oliwy, 1 samolot postrzelony /kasacja/.
Straty npla: 1 samolot JU 86, 1 samolot HS 126, 1 samolot He 45.
Zadanie na dzień 4 IX: bez zmian.
5- Samoloty myśliwskie P-11c nad lądowiskiem Ksawerów - Widzew. W dole widoczne zabudowania pałacu O. Kindlera i właścicieli majątku.
(Źródło: "Lotnicza gazeta łódzkiego regionu NA PROSTEJ", Nr 4(52), Łódź IX-X 2009., K. J. Zakrzewski)
Dzień 4 IX 39
Stan samolotów: 9 bojowych, 1 łącznikowy.
Stan pilotów: 30 bojowych, 1 łącznikowy.
Wykonanie zadania i przebieg dnia:
Od świtu czynne dwie zasadzki przyfrontowe i jedna na lotnisku podstawowym. W godzinach rannych w rej, Łodzi ppor. pil. Zadroziński Zdzisław zestrzeliwuje npl. Dorniera 17. Działalność zasadzek przyfrontowych bez rezultatu.
W godzinach popołudniowych nad lotniskiem podstawowym ukazał się samolot rozpoznawczy npla, na który wystartowała zasadzka w składzie: por. pil. Jeziorowski Tadeusz i ppor. pil. Zadroziński Zdzisław. Bezpośrednio po starcie nadleciały dwa dotąd niewidoczne samoloty myśliwskie ME 109 /9 samolotów/. Rozpoczęła się krótka, ale nierówna walka. Bezpośrednio przed nią wylądowały 3 samoloty własne, które wróciły z przyfrontowej zasadzki zagrożonej przez naziemne oddziały npla.
W chwili rozpoczęcia walki piloci samolotów tych chcieli wystartować, lecz brak powietrza w butlach pokładowych i gorące silniki spowodowały, że nie mogli uruchomić silników.
Por. pil. Jeziorowski po krótkiej, a zawziętej walce podchodzi do lądowania, prawdopodobnie ranny. W tym momencie zostaje zaatakowany przez npla z tyłu i w powietrzu zapalony. Bezpośrednio po tym spada na ziemię i ponosi śmierć.
6- Płonący samolot PZL P.11c (nr "3") poległego por. pilota Tadeusza Jeziorowskiego.
(Źródło: archiwum forum Odkrywca oraz archiwum forum KSRP)
W tym samym czasie walczy ppor. pil. Zadroziński, który z powodu unieruchomienia silnika i ranny w nogę zmuszony jest do lądowania. Ląduje na przygodnym lotnisku. Bezpośrednio po opuszczeniu samolotu, samolot zostaje zapalony przez atakujące samoloty npla. Bezpośrednio po zastrzeleniu por. pil. Jeziorowskiego samoloty atakujące go rozpoczęły ostrzeliwanie lotniska, na którym stały trzy samoloty, w których siedzieli piloci usiłujący na próżno zapuścić silniki. Piloci chronią się w rów. Wszystkie trzy samoloty zostają zapalone. St. Szer. Ma(?)a Herman widząc płonące podwozie samolotu, który obsługiwał, opuszcza rów i gasi pożar. Równocześnie prawie zostaje zapalony stóg słomy na drugim końcu lotniska, obok którego stały dwa samoloty sklasyfikowane do transportu kolejowego, /silnie postrzelane/ przez mjr Markiewicza.
Dyon posiadał 4 km opl systemu Maxi, które nie odegrały żadnej roli z powodu zacięć i brakach w wyszkoleniu obsługi.
Straty własne: 1 oficer zabity, 1 oficer lekko ranny, 1 szeregowy ciężko ranny.
Samoloty: 1 samolot postrzelony, 2 samoloty zestrzelone, 2 samoloty spalone na ziemi.
Straty npla: 1 samolot Do 17 zestrzelony.
W godzinach wieczornych przylatuje 1 samolot P-11 wysłany dnia 3 IX do warszawy celem remontu i zamiany skrzydeł postrzelanych w walce.
Zadanie na dzień 5 IX: zwalczanie npla z lotniska podstawowego na podstawie wiadomości z sieci dozorowania i własnej obserwacji.[…]
7- Lata 1965-70 ub. wieku, mogiła poległych lotników III Dywizjonu Myśliwskiego 6 Pułku Lotniczego - Cmentarz Wojskowy pw. św. Jerzego w Łodzi.
(Ze zbiorów pil. mech. lotnictwa Franciszka Przybylskiego)
Listopad 2011. Stan obecny mogiły poległych lotników III Dywizjonu Myśliwskiego 6 Pułku Lotniczego - Cmentarz Wojskowy pw. św. Jerzego w Łodzi.
(Foto: Z. Adamas)
Bibliografia:
Instytut Historyczny i Muzeum im. Wł. Sikorskiego w Londynie
"Sprawozdanie" w całości udostępnił nam[czytaj: redakcji "Lotniczej gazety łódzkiego regionu NA PROSTEJ"] z własnych zbiorów p. Piotr Matwiej - redaktor i wydawca HISTORYCZNEGO BIULETYNU LOTNICZEGO"<<
ŹRÓDŁO:
- Artykuł(fragment) pod red. p.Kajetana Jana Zakrzewskiego z "Lotniczej gazety łódzkiego regionu NA PROSTEJ", Nr 4(52), Łódź IX/X 2009.;
- Fotografie z powyższego artykułu, archiwum forum Odkrywca / [link widoczny dla zalogowanych] , archiwum KSRP / http://www.rudapabianicka.fora.pl oraz z albumu pilota Franciszka Przybylskiego - mechanika 161 Esk. Myśl. we wrześniu 1939r., udostępniona dla KSRP przez Jego córkę p.Urszulę Okruszek (za pośrednictwem kol. Dariusza Grabińskiego).;
-------
Na tym artykuł p.K. J. Zakrzewskiego w czasopiśmie "NA PROSTEJ" i "Dzienniki" mjr pil. Stanisława Morawskiego nie kończą się. Jednak nie przytaczam już dalszej treści w nadziei, że zainteresowani przeczytają źródłowe publikacje... |
|