Ruda Pabianicka wczoraj, dziś i jutro

rudapabianicka@o2.pl

Forum Ruda Pabianicka wczoraj, dziś i jutro Strona Główna -> Za miedzą -> KSAWERÓW - WIDZEW, lotnisko polowe, inne ciekawe m-ca
Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat 
KSAWERÓW - WIDZEW, lotnisko polowe, inne ciekawe m-ca
PostWysłany: Pią 16:41, 23 Paź 2009
Sosab

 
Dołączył: 23 Paź 2009
Posty: 2
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Łódź
Płeć: Mężczyzna






Por. pil. Tadeusz Teziorowski

WIDZEW, lotnisko 6 Lwowskiego Pułku Myśliwskiego

Witam i serdecznie proszę szanownych forumowiczów o wszelkie informacje na ten temat.
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pią 11:44, 30 Paź 2009
ZA
Administrator

 
Dołączył: 03 Lut 2009
Posty: 569
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: ŁÓDŹ(Olechów, Ruda Pabianicka)
Płeć: Mężczyzna





_____


Witam, na tym forum niezbyt dużo jest o lotnisku w Ksawerowie ale jest wiele odnośników linkowych i tam warto zajrzeć.
Tutaj trochę mamy w:

http://www.rudapabianicka.fora.pl/ruda-lotnicza-czyli-lublinek,19/lublinek-przed-wojna,68.html

Oraz polecam Naszą Klasę a konkretnie: Klub Sympatyków Rudy Pabianickiej:

[link widoczny dla zalogowanych]

W szczególności zaś klasę "L" - lotniczą:

[link widoczny dla zalogowanych]

Tutaj na forum może kolega ponowić swoje pytania, ponieważ akurat tu zagląda większa rzesza znawców tematu, pozdrawiam

Very Happy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pią 18:56, 07 Gru 2012
ZA
Administrator

 
Dołączył: 03 Lut 2009
Posty: 569
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: ŁÓDŹ(Olechów, Ruda Pabianicka)
Płeć: Mężczyzna





Kącik Pamięci w szkole w Ksawerowie(koniec lat 70-tych ub. wieku).
U góry zdjęcia pilotów: T. Jeziorowskiego, E. Kramarskiego i P. Ruszela. Na dole piloci i mechanicy lwowscy, którzy przeżyli wojnę.
Ojciec właścicielki fotografii pamiątkowej - trzeci od prawej - Franciszek Przybylski(mechanik a później pilot):

Powiększenie: [link widoczny dla zalogowanych]

Weterani lotnictwa i uczestnicy uroczystości wspomnieniowej przed szkołą w Ksawerowie - 1986 rok:


Pamiątkowe fotografie z rodzinnego albumu pilota Franciszka Przybylskiego - mechanika 161 Esk. Myśl. we wrześniu 1939r.,
udostępnione dla KSRP przez Jego córkę p.Urszulę Okruszek.
- Za pośrednictwem kol. Dariusza Grabińskiego.
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pią 19:37, 07 Gru 2012
ZA
Administrator

 
Dołączył: 03 Lut 2009
Posty: 569
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: ŁÓDŹ(Olechów, Ruda Pabianicka)
Płeć: Mężczyzna





>>"SPRAWOZDANIE Z PRZEBIEGU DZIAŁAŃ WOJENNYCH III/6 PUŁKU LOTNICZEGO

Sprawozdawca - mjr pil. Stanisław Morawski
Dowódca III/6 Dywizjonu Lotniczego.
(Są to fragmenty sprawozdania opisującego wydarzenia na ziemi łódzkiej)


1- Lata 30-te ub. wieku, III Dywizjon Myśliwski 6 Pułku Lotniczego. Jeden z mechaników lot. i por. pil. Bernard Groszewski(prawd.) przed samolotem P-11c.
(Ze zbiorów pil. mech. lotnictwa Franciszka Przybylskiego)


Dnia 27 VIII przybył rzut kołowy Dyonu na nowe miejsce postoju - lotnisko [polowe] Widzew pod Łodzią.
Przelot wykonałem z międzylądowaniem w Dęblinie, w celu uzupełnienia mat. Pędnych, a na lot. Widzew wylądowałem z Dyonem wieczorem 31. VIII.
W czasie lądowania rozbity został przez ppor. Rębalskiego 1 samolot P-11c.


2- Pola wzlotów na polowym lotnisku Widzew - Ksawerów (pole wzlotów na kierunku łódzkim przybliżone).
(Źródło: [link widoczny dla zalogowanych] Opracował Wojciech Chmielewski - arch.KSRP)


Dzień 1 IX 39
Stan samolotów: 21 bojowych, 1 RWD
Stan pilotów: 33 bojowych, 1 łącznikowy. Zadanie otrzymane od d-cy lot. [Armii Łódź] dn. 31. VIII. Wieczorem: organizacja lotniska.
Wykonanie i przebieg:
Od świtu dn. 1 IX - jeden klucz w alarmie, reszta w spoczynku bierze udział w organizacji lotniska.
O godz. 5 samolot nieprzyjaciela Heinkel 111 rozpoznaje rejon Pabianice - Łódź. Mglisto, pułap b. nisko. Start klucza alarmowego i walka nad lotniskiem bez wyniku. Pogoda się wybitnie poprawia, od tej chwili 2 klucze w alarmie, reszta w pogotowiu. Po starcie alarm. Stopniowe przesunięcie samolotów na inne pole wzlotów w tym samym majątku.
W ciągu całego dnia npl. [nieprzyjaciel] intensywnie rozpoznaje rejon Łodzi, zwalczany bezskutecznie przez Dyon. Starty na podstawie własnej obserwacji. Walki w rejonie Pabianice - Łódź bez rezultatu.
Rozpoznane typy samolotów: Henkel-111, JU 86, Messerschmitt 110.
Trudności w zwalczaniu: duża szybkość, duża wysokość, dobre maskowanie w powietrzu, brak radiostacji pokładowych na 50 procentach samolotów.
Trudności organizacyjne: późne przybycie rzutu powietrznego na lotnisko, rozpoczęcie działań bojowych na drugi dzień o świcie. Duża strata czasu na dojazd i odprawę u d-cy lot.
Po południu rozpoznanie lotnisk na zasadzki i ich organizacja.
Dnia 1. IX strat własnych i npla nie było.

Zadanie na dzień 2 IX: Działać zasadzkami na froncie i z lotniska podstawowego [Ksawerów - Widzew] - być gotowym do wymiatania na froncie - zwalczać zasadzkami rozpoznawanie nieprzyjaciela i ewentualne wyprawy bombowe w oparciu o sieć dozorowania.


3- Samoloty myśliwskie P-11c były maskowane słomą.
(Źródło: "Lotnicza gazeta łódzkiego regionu NA PROSTEJ", Nr 4(52), Łódź IX-X 2009., K. J. Zakrzewski)


Dzień 2 IX 39
Stan samolotów: 21 bojów, 1 RWD.
Stan pilotów: 33 bojów, 1 łącznikowy.
Wykonanie zadania i przebieg dnia:
Od świtu czynne trzy zasadzki czterosamolotowe. W godz. Przedpołudniowych, 2-krotne wymiatanie w sile 2 kluczy wysłane na front z rozkazu d-cy lot. armii trafia w próżnię. Strata jednego samolotu zestrzelonego przez własną artylerię /por. Wiśniewski/.
O godz. 9:00 walka własnych 7. samolotów z wyprawą bombową w rejonie Łodzi.
Ginie ppor. pil. Ruszel w niewyjaśnionych okolicznościach.


4- Zestrzelony samolot poległego lotnika - ppor. pil. Piotra Ruszela, Łódź IX 1939r.
lub wg publikacji Łukasza Łydżby, "Lwowski III/6 Dywizjon Myśliwski", Wyd. VESPER - X 2011r., s. 54 - jest to wrak zestrzelonego PZL P.11c (nr "5") poległego pilota Edwarda Kramarskiego.
(Źródło: archiwum forum Odkrywca)


Na miejscu upadku stwierdzono, że płatowiec leżał około 800 m od silnika. Istnieje prawdopodobieństwo zestrzelenia przez własną artylerię p.lot.
W walce zestrzelony zostaje 1 JU86 przez por. Koca Tadeusza, - w skład klucza wchodzili: ppor. Malarowski i ppor. Rębalski. Walka z myśliwcami npla.
Godz. 16:00 – zwalczanie wypraw bombowych przez 4, później 7, a końcowej fazie 8 samolotów własnych.
Wyniki walki: zestrzelony 1 samolot własny, którego pilot ratuje się na spadochronie /ppor. Dzwonek/
Strata npla: 2 samoloty ME 110 zestrzelone przez kpr. Malinowskiego i ppor. Główczyńskiego z ppor. Kocem.
Przebieg walki:
Klucz 2 samolotów startuje z lotniska podstawowego i rozpoczyna walkę. Po pewnej chwili dołącza klucz 3. samolotów wracających z frontu. W ostatniej fazie nadlatuje z frontu ppor. Dzwonek Jan dwukrotnie ranny w czasie walk na froncie i nie zważając na osłabienie spowodowane utratą krwi dołącza do walki, związując się z ME 110 w skutku czego zostaje zapalony przez jego strzelca. Po daremnych próbach ugaszenia pożaru skacze. Do skoczka strzela ME 110. Kpr. Malinowski Jan widząc to związuje ME ogniem, walczy z nim i zestrzeliwuje go. Ppor. Dzwonek ląduje poparzony.
Działanie zasadzek: zestrzelone 2 Heinkle 111. Ginie ppor. Kramarski Edward, ranny ppor. Dzwonek Jan.
Straty własne:
2 oficerów zabitych, 1 oficer ciężko ranny,
4 samoloty zestrzelone, 1 samolot rozbity w zasadzce,
Dwa samoloty niezdolne do walki z powodu postrzeleń.
Straty npla:
2 samoloty Heinkel111,
2 samoloty ME 110,
1 samolot JU 86.

Zadanie na dzień 3 IX: w dalszym ciągu działać zasadzkami zwalczając samoloty rozpoznawcze i nurkowców, osłona rejonu wyładowczego Koluszki - Piotrków, gotowość do wymiatania na froncie. Osłona rej. wyładowczego poparta o sieć dozorowania.

Dzień 3 IX 39
Stan samolotów: 14 bojowych, 1 łącznikowy. Stan pilotów: 30 bojowych, 1 łącznikowy.
Przebieg dnia: Od świtu czynne dwie zasadzki, - reszta na lotnisku podstaw., w alarmie.
W godzinach rannych wysłane wymiatanie na rozkaz d-cy lot. trafia w próżnię.
Z zasadzki przyfrontowej zestrzeliwuje plut. Prędkiewicz n-pla - Henkla 45, a kpr. Urbańczyk Henschela 126.
Z lotniska podstawowego zestrzeliwuje ppor. Główczyński - JU 86.
W godzinach wieczornych bombarduje npl. tor kolejowy w pobliżu lotniska. Najbliższa bomba spada 150 m od skraju lotniska.

Straty własne: 1 samolot rozbity w zasadzce, 1 samolot zestrzelony w niewyjaśnionych okolicznościach /zbiornik przestrzelony/, 1 samolot rozbity z powodu wypadnięcia pilota w czasie walki, 1 samolot przymusowo ląduje z powodu pęknięcia zbiornika oliwy, 1 samolot postrzelony /kasacja/.
Straty npla: 1 samolot JU 86, 1 samolot HS 126, 1 samolot He 45.

Zadanie na dzień 4 IX: bez zmian.


5- Samoloty myśliwskie P-11c nad lądowiskiem Ksawerów - Widzew. W dole widoczne zabudowania pałacu O. Kindlera i właścicieli majątku.
(Źródło: "Lotnicza gazeta łódzkiego regionu NA PROSTEJ", Nr 4(52), Łódź IX-X 2009., K. J. Zakrzewski)


Dzień 4 IX 39
Stan samolotów: 9 bojowych, 1 łącznikowy.
Stan pilotów: 30 bojowych, 1 łącznikowy.
Wykonanie zadania i przebieg dnia:
Od świtu czynne dwie zasadzki przyfrontowe i jedna na lotnisku podstawowym. W godzinach rannych w rej, Łodzi ppor. pil. Zadroziński Zdzisław zestrzeliwuje npl. Dorniera 17. Działalność zasadzek przyfrontowych bez rezultatu.
W godzinach popołudniowych nad lotniskiem podstawowym ukazał się samolot rozpoznawczy npla, na który wystartowała zasadzka w składzie: por. pil. Jeziorowski Tadeusz i ppor. pil. Zadroziński Zdzisław. Bezpośrednio po starcie nadleciały dwa dotąd niewidoczne samoloty myśliwskie ME 109 /9 samolotów/. Rozpoczęła się krótka, ale nierówna walka. Bezpośrednio przed nią wylądowały 3 samoloty własne, które wróciły z przyfrontowej zasadzki zagrożonej przez naziemne oddziały npla.
W chwili rozpoczęcia walki piloci samolotów tych chcieli wystartować, lecz brak powietrza w butlach pokładowych i gorące silniki spowodowały, że nie mogli uruchomić silników.
Por. pil. Jeziorowski po krótkiej, a zawziętej walce podchodzi do lądowania, prawdopodobnie ranny. W tym momencie zostaje zaatakowany przez npla z tyłu i w powietrzu zapalony. Bezpośrednio po tym spada na ziemię i ponosi śmierć.


6- Płonący samolot PZL P.11c (nr "3") poległego por. pilota Tadeusza Jeziorowskiego.
(Źródło: archiwum forum Odkrywca oraz archiwum forum KSRP)


W tym samym czasie walczy ppor. pil. Zadroziński, który z powodu unieruchomienia silnika i ranny w nogę zmuszony jest do lądowania. Ląduje na przygodnym lotnisku. Bezpośrednio po opuszczeniu samolotu, samolot zostaje zapalony przez atakujące samoloty npla. Bezpośrednio po zastrzeleniu por. pil. Jeziorowskiego samoloty atakujące go rozpoczęły ostrzeliwanie lotniska, na którym stały trzy samoloty, w których siedzieli piloci usiłujący na próżno zapuścić silniki. Piloci chronią się w rów. Wszystkie trzy samoloty zostają zapalone. St. Szer. Ma(?)a Herman widząc płonące podwozie samolotu, który obsługiwał, opuszcza rów i gasi pożar. Równocześnie prawie zostaje zapalony stóg słomy na drugim końcu lotniska, obok którego stały dwa samoloty sklasyfikowane do transportu kolejowego, /silnie postrzelane/ przez mjr Markiewicza.
Dyon posiadał 4 km opl systemu Maxi, które nie odegrały żadnej roli z powodu zacięć i brakach w wyszkoleniu obsługi.
Straty własne: 1 oficer zabity, 1 oficer lekko ranny, 1 szeregowy ciężko ranny.
Samoloty: 1 samolot postrzelony, 2 samoloty zestrzelone, 2 samoloty spalone na ziemi.
Straty npla: 1 samolot Do 17 zestrzelony.
W godzinach wieczornych przylatuje 1 samolot P-11 wysłany dnia 3 IX do warszawy celem remontu i zamiany skrzydeł postrzelanych w walce.

Zadanie na dzień 5 IX: zwalczanie npla z lotniska podstawowego na podstawie wiadomości z sieci dozorowania i własnej obserwacji.[…]


7- Lata 1965-70 ub. wieku, mogiła poległych lotników III Dywizjonu Myśliwskiego 6 Pułku Lotniczego - Cmentarz Wojskowy pw. św. Jerzego w Łodzi.
(Ze zbiorów pil. mech. lotnictwa Franciszka Przybylskiego)



Listopad 2011. Stan obecny mogiły poległych lotników III Dywizjonu Myśliwskiego 6 Pułku Lotniczego - Cmentarz Wojskowy pw. św. Jerzego w Łodzi.
(Foto: Z. Adamas)


Bibliografia:
Instytut Historyczny i Muzeum im. Wł. Sikorskiego w Londynie
"Sprawozdanie" w całości udostępnił nam[czytaj: redakcji "Lotniczej gazety łódzkiego regionu NA PROSTEJ"] z własnych zbiorów p. Piotr Matwiej - redaktor i wydawca HISTORYCZNEGO BIULETYNU LOTNICZEGO"<<


ŹRÓDŁO:
- Artykuł(fragment) pod red. p.Kajetana Jana Zakrzewskiego z "Lotniczej gazety łódzkiego regionu NA PROSTEJ", Nr 4(52), Łódź IX/X 2009.;
- Fotografie z powyższego artykułu, archiwum forum Odkrywca / [link widoczny dla zalogowanych] , archiwum KSRP / http://www.rudapabianicka.fora.pl oraz z albumu pilota Franciszka Przybylskiego - mechanika 161 Esk. Myśl. we wrześniu 1939r., udostępniona dla KSRP przez Jego córkę p.Urszulę Okruszek (za pośrednictwem kol. Dariusza Grabińskiego).;

-------

Na tym artykuł p.K. J. Zakrzewskiego w czasopiśmie "NA PROSTEJ" i "Dzienniki" mjr pil. Stanisława Morawskiego nie kończą się. Jednak nie przytaczam już dalszej treści w nadziei, że zainteresowani przeczytają źródłowe publikacje...
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pią 20:33, 07 Gru 2012
ZA
Administrator

 
Dołączył: 03 Lut 2009
Posty: 569
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: ŁÓDŹ(Olechów, Ruda Pabianicka)
Płeć: Mężczyzna





Cytat:
Na południu Rudy Pabianickiej


Południowe granice Rudy Pabianickiej to ziemie od pradawnych czasów bardzo blisko związane z nami. Ksawerów i Chocianowice zajmują w naszych sercach szczególne miejsce. Od zawsze czuliśmy ze sobą ogromną więź i tak już zostało. TO NASI KRAJANIE !!!
Jesteście wśród nas a my wśród Was. Po prostu jesteśmy razem, również w KSRP.

Nie zaczynam od mapki tylko od pierwszych fotografii nierozerwalnie związanych z naszą wspólnotą Laughing



DZIĘKI KSRP NA „NK” OCALONE OD ZAPOMNIENIA:


Z kolekcji „Ruda Pabianicka cały świat"

05.04.2008 16:17
Kapliczka Św. Jana u zbiegu ulic: Ksawerowskiej i T. Kościuszki.


Właściwie to jeszcze Ruda, ale tu na tych rostajach zaczynała się droga do Ksawerowa (w prawo) i do Gadki (prosto).

Powiększenia i komentarze do obu fotek są pod adresami:
[link widoczny dla zalogowanych]
i [link widoczny dla zalogowanych]

Bardzo wymowne !


Abyśmy jednak potomnym przekazali obraz sąsiadów nadszedł czas i na mapę:

Z kolekcji Kol. Zbigniewa Okruszka

22.05.2008 13:21
1910 rok. Jak widać na tej mapie pod napisem Rokice zostały - już wtedy - umieszczone moje inicjały. Podziwiam autorów mapy i jestem im za to wdzięczny:)))))))))

Całość na stronie NK:
[link widoczny dla zalogowanych]

Ze strony: http://www.rudapabianicka.fora.pl/za-miedza,39/chocianowice-i-okolice,104.html
Zobacz profil autora
KSAWERÓW - WIDZEW, lotnisko polowe, inne ciekawe m-ca
Forum Ruda Pabianicka wczoraj, dziś i jutro Strona Główna -> Za miedzą
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)  
Strona 1 z 1  

  
  
 Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu  


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001-2003 phpBB Group
Theme created by Vjacheslav Trushkin
Regulamin