Besa |
Moderator |
|
|
Dołączył: 28 Sty 2009 |
Posty: 247 |
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Skąd: Ruda Pabianicka (Chachuły) Płeć: Mężczyzna |
|
|
|
|
|
|
W 1900 r. rozpoczęto budowę torowiska tramwaju do Pabianic. Przebiegało ono Szosą Kaliską (późniejszą ul. Pabianicką) przez Wólkę, Rokicie i późniejszą północną część Rudy Pabianickiej.
Linię do Pabianic otwarto oficjalnie 17 stycznia 1901 r. Do jej obsługi zakupiono 4-osiowe wagony motorowe typu Herbrand GE58 potocznie zwane "Berlinkami".
Polecam znakomitą stronę internetową „Łódzkie Tramwaje i Autobusy”: [link widoczny dla zalogowanych]
W 1901 roku wybudowano zajezdnię tramwajową na Chocianowicach, dla obsługi linii pabianickiej a później odgałęzienia do Rudy Pabianickiej i dalej do Tuszyna.
Kol. Zbigniew Frontczak zaprezentował dwa niesamowite zdjęcia z widokiem tej zajezdnii sprzed I Wojny Światowej.
Przy zajezdni w Chocianowicach była - oczywiście - elektrownia zasilająca trakcję na tych peryferyjnych liniach, oddalonych od łódzkiego źródła zasilania. Widać komin i chłodnicę pary.
Komentarze do obu zdjęć i ich powiększenia znajdziecie pod adresami:
[link widoczny dla zalogowanych]
oraz [link widoczny dla zalogowanych]
Oto widok tej zajezdni z lat już chyba 20-tych XX wieku, dodany przez kol. Mikę Kobylińską (Próchnicką).
Na tym zdjęciu są obaj Dziadkowie kol. Miki i jej siostry Aliny: pierwszy z prawej Antoni Łapot a drugi z kolei – Antoni Pruchnicki.
Oryginalna strona z NK: [link widoczny dla zalogowanych]
Kolejne arcyciekawe zdjęcia z zajezdni Chocianowice i tramwajów na Rudzie znajdziecie pod adresami:
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
W lutym 1910 roku uruchomiono odnogę linii pabianickiej do Rudy. Na zdjęciu krańcówka w Rudzie Pabianickiej.
Oryginalna strona MPK poświęcona tej linii: [link widoczny dla zalogowanych]
Otwarcie linii tramwajowej do Tuszyna. I wojna światowa, 1916 rok. Zdjęcie zrobione obok późniejszego przystanku "Pod zegarem". Jak widać linia nie była zelektryfikowana i wagony ciągnął "samowarek"...
Oryginalna strona z NK z komentarzami: [link widoczny dla zalogowanych]
Trasa tuszyńska zapewniała nie tylko transport osobowy, ale też towarowy. Zbudowano tam klika (prawdopodobnie trzy) odgałęzienia-bocznice. Najbardziej znaną jest bocznica (a raczej przedłużenie) do Kruszowa – konkretnie do tamtejszej cegielni. Jak można się domyśleć, służyła do transportu cegieł.
W zbiorach MPK znajduje się fotografia z ok. 1918 r., przedstawiająca ten odcinek torowiska.
Z informacji dołączonej do zdjęcia można się dowiedzieć, że bocznicę uruchomiono 30 września 1917 r. i użytkowano do 1931 r. Obsługiwana była cały czas trakcją parową, mimo że w 1927 r do linię do Tuszyna zelektryfikowano. W czasie okupacji bocznicę do Kruszowa ostatecznie zlikwidowano.
Podobna bocznica (do takiego samego celu) prowadziła prawdopodobnie do cegielni w Gospodarzu (Gadce Nowej). Położenie toru jest pokazane na przedwojennej mapie topograficznej tego terenu - odchodził on pod kątem ok. 90 stopni od trasy na Tyszyn, na wysokości cmentarza wojennego w Gadce.
O trzeciej bocznicy – do szpitala w Tuszynku – słyszałem od znajomych. Prawdopodobnie dowożony był nią węgiel na potrzeby szpitalnej kotłowni. Jej istnienie wciąż czeka na potwierdzenie w dokumentach.
Z istnieniem początkowo nie zelektryfikowanej linii Tuszyńskiej, wiąże się też wielki pożar Rzgowa pod koniec I Wojny Światowej. Od iskry z parowozu zapaliła się słomiana strzecha a ogień szybko rozprzestrzenił się na całe miasteczko.
Koleżanka Ela Świderska pokazała swego czasu, na NK, taką oto fotografię zgliszczy Rzgowa. Dziadek Eli datował ją – co prawda – na rok 1914, ale opis powstał prawdopodobnie później, gdy pan Stefan Świderski porządkował swoje pamiątki. Jeśli nawet fotografia pochodzi rzeczywiście z 1914 roku, to Rzgów po wielkim pożarze od iskry z parowozu musiał wyglądać podobnie.
I jeszcze raz „czajnik” – tym razem w zajezdni Chocianowice.
Oryginalna strona z NK z komentarzami: [link widoczny dla zalogowanych] |
|