Ruda Pabianicka wczoraj, dziś i jutro

rudapabianicka@o2.pl

Forum Ruda Pabianicka wczoraj, dziś i jutro Strona Główna -> Komunikacja w Rudzie -> Tramwajem przez Rudę
Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat 
Tramwajem przez Rudę
PostWysłany: Wto 11:29, 03 Lut 2009
Besa
Moderator

 
Dołączył: 28 Sty 2009
Posty: 247
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Ruda Pabianicka (Chachuły)
Płeć: Mężczyzna





W 1900 r. rozpoczęto budowę torowiska tramwaju do Pabianic. Przebiegało ono Szosą Kaliską (późniejszą ul. Pabianicką) przez Wólkę, Rokicie i późniejszą północną część Rudy Pabianickiej.


Linię do Pabianic otwarto oficjalnie 17 stycznia 1901 r. Do jej obsługi zakupiono 4-osiowe wagony motorowe typu Herbrand GE58 potocznie zwane "Berlinkami".

Polecam znakomitą stronę internetową „Łódzkie Tramwaje i Autobusy”: [link widoczny dla zalogowanych]

W 1901 roku wybudowano zajezdnię tramwajową na Chocianowicach, dla obsługi linii pabianickiej a później odgałęzienia do Rudy Pabianickiej i dalej do Tuszyna.
Kol. Zbigniew Frontczak zaprezentował dwa niesamowite zdjęcia z widokiem tej zajezdnii sprzed I Wojny Światowej.


Przy zajezdni w Chocianowicach była - oczywiście - elektrownia zasilająca trakcję na tych peryferyjnych liniach, oddalonych od łódzkiego źródła zasilania. Widać komin i chłodnicę pary.
Komentarze do obu zdjęć i ich powiększenia znajdziecie pod adresami:
[link widoczny dla zalogowanych]
oraz [link widoczny dla zalogowanych]

Oto widok tej zajezdni z lat już chyba 20-tych XX wieku, dodany przez kol. Mikę Kobylińską (Próchnicką).

Na tym zdjęciu są obaj Dziadkowie kol. Miki i jej siostry Aliny: pierwszy z prawej Antoni Łapot a drugi z kolei – Antoni Pruchnicki.
Oryginalna strona z NK: [link widoczny dla zalogowanych]
Kolejne arcyciekawe zdjęcia z zajezdni Chocianowice i tramwajów na Rudzie znajdziecie pod adresami:
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

W lutym 1910 roku uruchomiono odnogę linii pabianickiej do Rudy. Na zdjęciu krańcówka w Rudzie Pabianickiej.

Oryginalna strona MPK poświęcona tej linii: [link widoczny dla zalogowanych]

Otwarcie linii tramwajowej do Tuszyna. I wojna światowa, 1916 rok. Zdjęcie zrobione obok późniejszego przystanku "Pod zegarem". Jak widać linia nie była zelektryfikowana i wagony ciągnął "samowarek"...

Oryginalna strona z NK z komentarzami: [link widoczny dla zalogowanych]

Trasa tuszyńska zapewniała nie tylko transport osobowy, ale też towarowy. Zbudowano tam klika (prawdopodobnie trzy) odgałęzienia-bocznice. Najbardziej znaną jest bocznica (a raczej przedłużenie) do Kruszowa – konkretnie do tamtejszej cegielni. Jak można się domyśleć, służyła do transportu cegieł.
W zbiorach MPK znajduje się fotografia z ok. 1918 r., przedstawiająca ten odcinek torowiska.

Z informacji dołączonej do zdjęcia można się dowiedzieć, że bocznicę uruchomiono 30 września 1917 r. i użytkowano do 1931 r. Obsługiwana była cały czas trakcją parową, mimo że w 1927 r do linię do Tuszyna zelektryfikowano. W czasie okupacji bocznicę do Kruszowa ostatecznie zlikwidowano.

Podobna bocznica (do takiego samego celu) prowadziła prawdopodobnie do cegielni w Gospodarzu (Gadce Nowej). Położenie toru jest pokazane na przedwojennej mapie topograficznej tego terenu - odchodził on pod kątem ok. 90 stopni od trasy na Tyszyn, na wysokości cmentarza wojennego w Gadce.
O trzeciej bocznicy – do szpitala w Tuszynku – słyszałem od znajomych. Prawdopodobnie dowożony był nią węgiel na potrzeby szpitalnej kotłowni. Jej istnienie wciąż czeka na potwierdzenie w dokumentach.

Z istnieniem początkowo nie zelektryfikowanej linii Tuszyńskiej, wiąże się też wielki pożar Rzgowa pod koniec I Wojny Światowej. Od iskry z parowozu zapaliła się słomiana strzecha a ogień szybko rozprzestrzenił się na całe miasteczko.
Koleżanka Ela Świderska pokazała swego czasu, na NK, taką oto fotografię zgliszczy Rzgowa. Dziadek Eli datował ją – co prawda – na rok 1914, ale opis powstał prawdopodobnie później, gdy pan Stefan Świderski porządkował swoje pamiątki. Jeśli nawet fotografia pochodzi rzeczywiście z 1914 roku, to Rzgów po wielkim pożarze od iskry z parowozu musiał wyglądać podobnie.


I jeszcze raz „czajnik” – tym razem w zajezdni Chocianowice.

Oryginalna strona z NK z komentarzami: [link widoczny dla zalogowanych]


Ostatnio zmieniony przez Besa dnia Śro 17:57, 04 Sie 2010, w całości zmieniany 9 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Sob 2:15, 07 Lut 2009
lukaszt

 
Dołączył: 07 Lut 2009
Posty: 6
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3





Ciekawe jaka jest przyszlosc linii do Pabianic bo wydaje mi sie ze jej likwidacja jest jedynym ratunkiem dla wjazdu do Lodzi od tej strony.
O ile dobrze pamietam to tzw Port Lodz czyli "ikea" ma miec w zalozeniach 14mln gosci rocznie co daje (przy 360 dniach pracujacych przez 12/24 i zalozeniu ze przyjada samochodami) 0.5 samochodu na sekunde. Poki co ul Pabianicka jest drozna i jezeli nie ma sytuacji nadzwyczajnych da sie bez problemu nia wjechac do Lodzi. Jezeli dojda ci nowi "goscie" skonczy sie normalna jazda i zaczna sie stoleczne korki bo oczywiscie jak to u nas bywa inwestycja ogranicza sie do dzialki na ktorej ma byc ale juz o calej reszcie nikt nie mysli. Pabianicka z obu stron "ikei", Chocianowicka i boczna trasa P-ce Retkinia nagle straca przepustowosc. Pabianicka (tzn w Ksawerowie juz Lodzka) zostala mocno zwezona (oficjalny powod to spowolnienie ruchu SIC!) i teraz kazde skrecajace auto blokuje ruch.
Wydaje mi sie ze niestety po ponad stuletniej egzystencji ta linie czeka zamiana w kolejna nitke ul. Pabianickiej wzorem tego co stalo sie na "starej pabianickiej". Wtedy zyskamy jezdnie czteropasmowa...
Reszte pokaze czas
Lukasz T.
Zobacz profil autora
PostWysłany: Sob 15:47, 07 Lut 2009
mika_koby

 
Dołączył: 28 Sty 2009
Posty: 38
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Ruda Pabianicka
Płeć: Kobieta





Były kiedyś plany likwidacji linii tramwajowej do Pabianic ale upadły z powodu protestów użytkowników.Rozwiązaniem problemów z wjazdem do Łodzi nie ma być wybudowanie czteropasmówki do Pabianic tylko podłączenie do drogi S 14.Po to budowana będzie przy IKEA estakada.
Zobacz profil autora
PostWysłany: Sob 16:00, 07 Lut 2009
mika_koby

 
Dołączył: 28 Sty 2009
Posty: 38
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Ruda Pabianicka
Płeć: Kobieta






A to mapka do poprzedniego postu.
Zobacz profil autora
PostWysłany: Pią 11:04, 13 Lut 2009
Piotr Zygmunt

 
Dołączył: 29 Sty 2009
Posty: 10
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Ruda Pabianicka/Starogard Gd.
Płeć: Mężczyzna





lukaszt napisał:
Jezeli dojda ci nowi "goscie" skonczy sie normalna jazda i zaczna sie stoleczne korki bo oczywiscie jak to u nas bywa inwestycja ogranicza sie do dzialki na ktorej ma byc ale juz o calej reszcie nikt nie mysli.
Reszte pokaze czas
Lukasz T.

Tak się stało z obwodnicą Trójmiasta, która nota bene jest co najmniej czteropasmowa na całej długości. Tak naprawdę dzisiaj jest ona drogą wewnętrzną Trójmiasta, a nie obwodnicą, bowiem po drodze wybudowano kilka potężnych centrów handlowych z blachy i waty. Taki sam los czeka zapewne Pabianicką. Nie trzeba być tu wizjonerem
Zobacz profil autora
Tramwajem przez Rudę
Forum Ruda Pabianicka wczoraj, dziś i jutro Strona Główna -> Komunikacja w Rudzie
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)  
Strona 1 z 1  

  
  
 Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu  


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001-2003 phpBB Group
Theme created by Vjacheslav Trushkin
Regulamin